SLOVENIJA
SLOVENSKE NAGRADE ZA OBLIKOVANJE 2024
Slovenske nagrade za oblikovanje 2024 Oblikovanje leta Interier leta Interier leta - nominacije Perspektivni
Matej Fijačko
Matej Fijačko je zelo zanimiv mlad modni oblikovalec, ki v svojem oblikovalskem delu prepleta stilizem, subkulturo in sodobno modo, navdih pa pretežno črpa iz digitalnega sveta. Njegova najnovejša oblačilna kolekcija »HYPER REALITY TEA PARTY« (nastala pod mentorstvom prof. Nataše Peršuh, UL NTF, 2024) črpa navdih iz vocaloid koncertov, ki se odvijajo v obliki hologramov. Te povezuje s subkulturo in načinom oblačenja Lolita, ki je tako kot vocaloid popularna predvsem na Japonskem. Rezultat je svež, inovativen in sodoben pristop v oblikovanju, ki je obetajoč še vnaprej. Perspektivni 2024 - modno oblikovanje Predlagateljica red. prof. Almira Sadar, u. d. i. a., Oddelek za tekstilstvo, grafiko in oblikovanje, NTF, Univerza v Ljubljani Foto Marijo Zupanov, Jaka Ceglar, Teodor Kopicl
TRIBE Budapest Stadium
Interier leta 2024 - nominacija Avtorji AKSL arhitekti; Aleš Košak, Špela Leskovic, Samantha Konec, Vita Marolt, Maja Pečar, Michele Sabini, Marion Haider, Petra Holzer Lokacija Budimpešta, Madžarska Foto Tamas Pal
E-SUP
Inovativen pristop na področju vodnih športov se pri novi sup liniji odraža v popolni združitvi funkcionalnosti in estetske dovršenosti. Supi, zasnovani z mislijo na lifestyle segment, izstopajo s prefinjeno in minimalistično obliko. Osnovna forma je osredotočena na zagotavljanje varne in stabilne vožnje, medtem ko elementi na pohodni površini pri uporabi in zlaganju intuitivno usmerjajo uporabnika. Diskretno integrirani detajli in izbor kakovostnih materialov dodatno poudarjajo izjemnost izdelka, ki svojo vrhunsko kakovost in edinstvenost izraža subtilno in z eleganco. Oblikovanje leta 2024 Oblikovanje Luka Stepan, Matjaž Poredoš; SITO, produktna grafika: Blaž Medja; Monoform Proizvajalec Sipaboards
Studio Kabinet 01
V dolga leta spregledano nekdanje industrijsko območje ljubljanskega Litostroja se zadnja leta počasi naseljujejo novi uporabniki, med njimi tudi različni ustvarjalci. Naročnik prenove, Grafično-oblikovalski studio, je želel v čim večji meri ohraniti industrijski značaj lamelnega segmenta nekdanje mizarske delavnice. Arhitekti, s katerimi tudi sicer sodeluje, so v sredino dvovišinskega industrijskega ambienta dodali betonsko ploščo in s tem volumensko razgibali prostor ter pridobili dodatno etažo. Ohranili in izpostavili so elemente industrijske dediščine, kot so velika steklena stena, členitev in profilacija oken, betonski stropni nosilci. Omenjene elemente dopolnjuje natančno izbrana oprema, ki ustvari zadržan, a atraktiven interier, ki v industrijsko območje prinaša visoke standarde prenove ter nov življenjski utrip. Interier leta 2024 - javni Avtorji Bevk Perović arhitekti: Matija Bevk, Vasa J. Perović, Rok Primožič Naročnik Kabinet 01 Lokacija Ljubljana Foto Ana Skobe
Majhen Trnovski pristan
Arhitektka na majhni kvadraturi v historičnem objektu vzpostavi prostorsko zanimiv in raznolik interier. Z dvignjenim pohištvenim podestom prostorsko strukturira ambient, ob tem pa ohrani in izpostavi obstoječe dediščinske elemente (npr. poslikan strop in klinker tlak). Ustvarjalka v majhnem interierju s svojim avtorskim pristopom prikaže veščino, ki z drobnimi, a izvirnimi posegi in rešitvami ustvari prijetno in prilagodljivo bivališče. Interier leta 2024 - zasebni Avtorica Danaja Jovandič; Jagoda studio Lokacija Ljubljana Foto Miha Godec
Maja Julijana Šket
Univerzale: tekstilni (pre)obrat Magistrsko delo Maje Julijane Šket z naslovom Univerzale: tekstilni preobrat je idejni projekt prenove degradiranega območja tovarne Univerzale v Domžalah, ki presega zgolj golo arhitekturno prenovo industrijske arhitekturne dediščine. Avtorica se programsko naveže na obstoječo tekstilno vsebino. Namesto popolne menjave programa, hkrati zavedajoč se globalne in lokalne problematike tekstilne industrije, se osredotoči na vsebine trajnostne in krožne tekstilne panoge. Prenovo objektov razume kot priložnost za ponovno uporabo ne le grajenih struktur, temveč tudi reciklažo obstoječih elementov in materialov. Namesto okoljsko obremenjujoče rušitve, avtorica predvidi krožni model gradnje, ki temelji na demontaži, obnovi in predelavi obstoječega ter vgradnji v nove objekte. V sami urbanistično-arhitekturni zasnovi je moč prepoznati veliko mero senzibilnosti in pravo mero drznosti avtorice. Oblikovanje zunanjih prostorov izvede odzivno do okolice in s tem omogoči dobro vpenjanje tekstilnega središča v mrežo obstoječih mestnih povezav. Vsebine razporeja na način ustvarjanja treh programskih poti: tekstilne, izobraževalne oz. strokovne in javne oz. doživljajske poti. Prenove objektov se loti sistematično, obstoječe strukture obravnava skozi prizmo treh kategorij, ki temljijo na kulturno-varstvenem pomenu, prepoznavnosti, statični ustreznosti in funkcionalnosti oz. ohranjenosti. Posegi sledijo omenjeni kategorizaciji od minimanih do večjih, pri čemer so slednji oblikovani skrajno senzibilno, a hkrati jasno, avtorsko. Kot pravi avtorica, je »čas za korak k boljšim praksam«, saj njen projekt zagotovo odraža dandanes prepotrebno novo perspektivo. Perspektivni 2024 - arhitektura Predlagateljici doc. Vlatka Ljubanović, univ. dipl. inž. arh., in asist. Mina Hiršman, mag. inž. arh., Fakulteta za arhitekturo, Univerza v Ljubljani Mentor:
Leja Rebolj
Študentka Leja Rebolj je v obdobju trimesečnega poglobljenega raziskovalnega in eksperimentalnega dela razvila biopolimerno embalažo iz krompirjevih olupkov, ki je tudi popolnoma kompostabilna in biorazgradljiva. Namen je bil poiskati alternativo embalaži iz sintetičnih polimerov. Embalaža iz krompirjevih olupkov, ki jih večinoma zavržemo, podpira koncept tako zaželenega krožnega gospodarstva, ko so zavrženi materiali enega sistema vhodna surovina za drugi sistem. Embalaža je brez kakršnihkoli sintetičnih dodatkov in veziv. Študentki je z vztrajnim eksperimentiranjem uspelo razviti tudi sistem spajanja dveh plasti materiala pod visokotemperaturnim pritiskom. Rezultat tega je vidni rob embalaže. Leja Rebolj je rezultate poskusov vrednotila sproti in temu prilagajala celoten proces, ki je potekal po znanstveni metodi. Rezultat dela nakazuje in potrjuje vsepričujoče dejstvo, da so mladi oblikovalci danes zelo zainteresirani za iskanje inovativnih rešitev ne samo v funkciji ali obliki oziroma konstrukciji, temveč tudi na področju eksperimentiranja z novimi materiali iz sekundarnih surovin, kar je edini način, ki daje upanje, da bomo v prihodnje končno prenehali s prekomernim izkoriščanjem primarnih planetarnih virov. Perspektivni 2024 – industrijsko oblikovanje Mentorica in predlagateljica prof. mag. Barbara Prinčič, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani, Oddelek za industrijsko in unikatno oblikovanje
Matic Hlede
Idejna zasnova revitalizacije kamnoloma Solkan : ?kamnolom? : "mundi parallel" Zapuščeni kamnolomi predstavljajo problem, izziv in priložnost. Ta stopničasta, amfiteatralna območja mineralnih najdišč, ki pogosto obsegajo več hektarjev, ostajajo za javnost nedostopna in nevarna tudi po koncu delovanja. V svoji magistrski nalogi Matic Hlede razvija vizijo revitalizacije solkanskega kamnoloma, ki naj bi se izčrpal v naslednjih 28 letih. Prenova se začne z dogodkom GO 25! – Nova Gorica–Gorizia, Evropska prestolnica kulture. Sprva se bodo v markantno industrijsko dediščino kamnoloma naselila umetniška prizorišča in razstavišča. Zagon »neobstoječega« prostora se aktivira z množičnim obiskom Evropskega festivala kulture. V nadaljnji fazi revitalizacije, od leta 2028 do 2045, se bodo prostori galerij zmanjšali in nadomestili z drevesnicami. Zadnja faza strategije revitalizacije kamnoloma ob vznožju Huma bo nastopila po popolnem prenehanju delovanja, ko se bo saniralo še preostalih 35 % kamnoloma. Že zrasla drevesa bodo postala surovina za lesno predelovalni obrat, ki ga bo vodil kulturno-ekonomski kombinat. Večdesetletna strategija obnove solkanskega kamnoloma vključuje obravnavo širokega spektra aktualnih vprašanj – od predstavitve kompleksne zgodovine obeh mest ob meji, ponovne uporabe in recikliranja obstoječih grajenih struktur, zaščite industrijske dediščine, ohranjanja lesne industrije in mizarstva do vprašanja uživanja kulture danes in njene umestitve v prostor. Matic Hlede v svojem magistrskem delu revitalizacije solkanskega kamnoloma izraža izvirno ustvarjalnost. Projekt ponuja mladostno in izjemno vizijo prihodnosti boljšega sveta, ki združuje ohranjanje industrijske dediščine, spodbujanje trajnostnega razvoja in ustvarjanje novih prostorov za umetnost in kulturo. Perspektivni 2024 - arhitektura Predlagateljici doc. Vlatka Ljubanović, univ.
Hiša z verando
Arhitektka se je prenove lotila s pristopom od urbanizma do žlice. Na parceli je bil obstoječ objekt predviden za rušenje, a je avtorica prepoznala potencial tradicionalne kmečke kašče in jo ohranila pri življenju. Gospodarsko poslopje je preoblikovala v bivalne prostore tako, da ohranjeni značilni elementi še vedno pričajo o svoji preteklosti, a so hkrati povsem sodobni. Z zmanjšanjem kvadrature, preoblikovanjem tlorisa in odpiranjem k svetlobi je arhitektka vzpostavila odprte in svetle bivalne prostore kot okvir za sodoben bivalni interier. Notranjost hiše nadgradijo izbrana umetniška dela in oblikovani ter oblikovalski pohištveni elementi, ki ambientom vdahnejo bogato osebno noto. Interier leta 2024 - zasebni Avtorica Mateja Panter Lokacija Dob pri Domžalah Foto Miran Kambič
Jernej Fekonja, Anja Kozjan, Anže Marin, Ronja Osovnikar Šraj, Salomé Alexandra Ramalho Mateus, Kristjan Mihael Reisman, Tjaša Rojnik, Paula Martinez in Irene Gutierrez
Študentke in študenti študijskega programa Inženirsko oblikovanje izdelkov so oblikovali otroška igrala z vključitvijo staršev za podjetje Sixinch Adria, d. o. o., ki v tehnologiji FoamCoating izdeluje inovativne kose pohištva za interier in exterier. Nastala je serija inovativnih, kreativnih, funkcionalnih in varnih igral, ki ob uporabi materiala in tehnologije podjetja omogočajo različne scenarije igre v različnih javnih prostorih. 3D-vizualizacije igral nagovarjajo najmlajše z zgodbami in z izvirnimi abstraktnimi oblikami, ki spominjajo na raziskovanje v različnih naravnih in domišljijskih okoljih. Z zgovornimi imeni, kot so Poliedri, Candyland, Vulcanoland, Castle quest, Playscapes, Adventure in nature, Tree park, Fruc in Coronita, predstavljajo igrala različnih oblik, ki ob igri in druženju krepijo otrokove motorične in kognitivne sposobnosti. Funkcionalne rešitve različno kompaktnih površin upoštevajo vključenost otrok različnih starosti ter pri najmlajših tudi prisotnost staršev. S ciljem, da igrala prispevajo tudi k otrokovemu razvoju, so bili vizualni elementi uporabljeni skladno s psihologijo otroškega dojemanja barv in oblik, ki v različnih kombinacijah omogočajo brezmejne igre plezanja, skakanja, drsenja, raziskovanja, lovljenja ravnotežja, skrivanja in drugih aktivnosti otrok. Podjetje je za realizacijo izbralo le eno izmed kreativnih rešitev, nekaj drugih izbranih pa bo vključilo tudi v svoj katalog izdelkov. Priznanje za perspektivne predstavlja potrditev kakovostnega opravljenega dela predlaganih študentov. Perspektivni 2024 - industrijsko oblikovanje Predlagatelja izr. prof. dr. Sonja Šterman, Katedra za tekstilne materiale in oblikovanje, in doc. dr. Andrej Cupar, Katedra za konstruiranje in oblikovanje, Fakulteta za strojništvo, Univerza v Mariboru
Pisarna Ferantov vrt
Avtorji so prostore za svoj arhitekturni biro našli v Ravnikarjevi soseski Ferantov vrt, v pritličju javnega, pavilijonskega dodatka južnemu nizu stanovanjskih blokov. Lokali, namenjeni mešani javni rabi, so bili skozi čas močno predelani oz. spremenjeni. Avtorji so se prenove lotili na svoj prepoznaven način, in sicer z očiščenjem vseh dodanih plasti, ki so zakrile izvorno strukturo pavilijona. Na ta način so odprli enoten prostor, ki s tankočutno dodanimi elementi pohištva, osvetlitve, barve in tekstila zasije z nadgrajenimi arhitekturnimi kvalitetami. V sodelovanju s konzervatorsko stroko so tako razvili študijski pristop, ki bi lahko veljal tudi za prenovo ostalih lokalov v tem nizu. Interier leta 2024 - javni Avtorji a2o2 arhitekti: Klara Bohinc, Andraž Keršič, Žiga Ravnikar, Eva Senekovič Lokacija Ljubljana Foto Ana Skobe