Project Description

Robert Lešnik

Oblikovalec leta 2006

Nagrado Oblikovalec leta 2006 je strokovna žirija dodelila mlademu Mariborčanu, ki živi v Nemčiji in je bil vodilni oblikovalec (Lead Designer) VW Designa v Wolfsburgu. Študiral je v Nemčiji, na Univerzi v Pforzheimu, ki je edina v Nemčiji, kjer je mogoče študirati oblikovanje transportnih vozil. Ves čas študija je opravljal prakso pri VW, kjer se je tudi zaposlil. Leta 2004 se je predstavil kot avtor modela VW Concept C, v letu 2005 je oblikoval karoserijo passata limuzine, njegovo karavansko različico, coupe-cabriolet EOS ,leta 2006 pa aktualni showcar Volkswagen IROC. Lešnikovo delo zaznamuje strast, strast pri iskanju skladnih avtomobilskih linij, ki naj zbudijo pozitivne emocije pri bodočih kupcih. Za svoje delo je prejel vrsto mednarodnih nagrad, ob vseh svojih obveznostih pa najde čas, da redno predava na umetnostni šoli v Braunschweigu in se udeležuje mednarodnih konferenc po vsem svetu.

Letošnjo nagrado oblikovalec leta 2006 je strokovna žirija dodelila mlademu Mariborčanu, ki živi v Nemčiji in je danes vodilni oblikovalec (Lead Designer) VW Designa v Wolfsburgu. Študiral je v Nemčiji, na Univerzi v Pforzheimu, ki je edina v Nemčiji, kjer je mogoče študirati oblikovanje transportnih vozil. Ves čas študija je opravljal prakso pri VW, kjer se je tudi zaposlil. Danes je vodja enega od timov za zunanji dizajn. Leta 2004 se je predstavil kot avtor modela VW Concept C, v letu 2005 je oblikoval karoserijo passata limuzine, njegovo karavansko različico, coupe-cabriolet EOS ,leta 2006 pa aktualni showcar Volkswagen IROC. Za svoje delo je prejel vrsto mednarodnih nagrad, ob vseh svojih obveznostih pa najde čas, da redno predava na umetnostni šoli v Braunschweigu in se udeležuje mednarodnih konferenc po vsem svetu.

Intervju: Robert Lešnik

Glede na izbiro poklica – oblikovalec avtomobilov – in glede na stanje slovenske avtomobilske industrije bi svoje ideje zelo težko uresničili v Sloveniji. Je bil izbor Nemčije poleg tega tudi praktične narave ali sta vam nemška pregovorna natančnost in tehnična dovršenost tudi drugače blizu?
Slovenci nimamo avtomobilske industrije. Vsaj ne tistega dela, ki se ukvarja z razvojem. Dizajn, torej moje delovno okolje, spada pod t. i. »research & development« in s tem se v Sloveniji ne da služiti kruha. Odločitev iti v tujino je bila zame le logičen in konsekventen korak. Ali je ta tujina Nemčija, Japonska ali Amerika, je bilo zame – vsaj na začetku – precej postranskega pomena. Bistveno za vsakega začetnika je, da pride »noter«, da pride v oblikovalski studio, da spozna ljudi, da ga ljudje spoznajo. Preden sem naredil sprejemne izpite v Nemčiji, sem se aktivno pripravljal (učenje jezika) za študij v Italiji. Na koncu je vendarle prevladal precej praktičen razlog za odhod v Nemčijo – študijski semester je bil, v primerjavi z Italijo, praktično zastonj. Je pa tudi res, da sta mi nemška natančnost in dovršenost zelo blizu. Včasih imam občutek, da sem celo bolj natančen kot Nemci sami.

Katera je tista značilnost vašega oblikovanja, ki jo sami vidite kot najbolj osebno noto, in kaj po vašem mnenju vpliva na izbor vašega oblikovanja za uvrstitev v serijsko proizvodnjo?
Nedvomno je stil mojih del eden bolj športnih, samozavestnih. Primer: sprednji del – izraz obraza VW EOS-a. A vsaj na začetku ni bilo tako. Zanimivo je, da so bili moji predlogi uspešni in so bili izbrani za serijsko proizvodnjo šele potem, ko se je zamenjal vodja VW Designa. Predhodnikov moto je bil, da VW z obliko ne sme provocirati. Napake naj delajo drugi. Popolne stvari, tiste brez napak, so nevtralne, ne polarizirajo. Drži, da ostajajo dalj časa moderne – ampak avtomobili se ne delajo za večnost. Čez 4–5 let pride na trg nov model.
Danes je lahko tudi Volkswagnov dizajn malce bolj moden, manj klasičen. Dober primer za to je naš zadnji konceptni avtomobil IROC. Pred leti bi bil takšen dizajn za VW netipičen, celo nezaželen.

Kakšen je status oblikovalskega tima znotraj celotnega podjetja VW oziroma kje je mesto oblikovalca na hierarhični lestvici znotraj tehnološkega in proizvodnega procesa ter znotraj celotnega podjetja?
Na lestvici razlogov za nakup avtomobila zaseda dizajn eno višjih mest, pogosto je celo prvi razlog za nakup. Najboljši primer sem sam – pred leti sem kupil alfa romeo, ne da bi se z avtomobilom prej sploh peljal. Preprosto zato, ker mi je bil avto všeč – popolnoma emocionalna odločitev. Vsi ostali, predvsem racionalni dejavniki so bili takrat nepomembni. Ne samo avtomobilski proizvajalci, tudi druge panoge industrije se tega v zadnjem času zavedajo in temu primerna je vloga oblikovanja in oblikovalskega oddelka v podjetju. Naš moto – najprej narediti zapeljivo obliko, potem pa se potruditi, da gre, po možnosti nespremenjena, v serijsko izdelavo. S tem mnenjem mi, oblikovalci, pri ostalih oddelkih v podjetju seveda nismo najbolj priljubljeni. Naj zveni še tako arogantno, a dejstvo je, da so rezultati takšnega pristopa najbolj uspešni. Najboljši primer so nedvomno konceptni avtomobili – showcars, ki so navadno produkt izključno dizajna in neomejene domišljije.

Kakšen je razkorak med idealističnimi predstavami in futurističnimi skicami modelov, o katerih sanjate (če sanjate), in načrtovanjem realnega avtomobila znamke VW?
Volkswagen je eden večjih proizvajalcev avtomobilov na svetu in največji v Evropi. Kar za nas oblikovalce konkretno pomeni predvsem obilico modelov, projektov in dela.
Navadno velja, da je najprej treba narediti »homework«, torej avtomobile, s katerimi služimo kruh, avtomobile, ki jih kupec od VW pričakuje, in šele potem pridejo na vrsto vizije prihodnosti – srednjeročno gledano – ki jih v obliki konceptnega vozila, v pravem pomenu besede, predstavimo javnosti. Takšni izleti v prihodnost so zelo pomembni, ne samo kot motivacija za oblikovalce, za spodbujanje kreativnosti, ki jo včasih, v primerjavi s studiem, kar pogrešamo, temveč predvsem kot kazalec tehnoloških zmožnosti in odprtosti podjetja. Danes je pomembno imeti vizijo. Pri vsej viziji prihodnosti pa ne gre pozabiti, da avtomobil ni umetniška skulptura, je predvsem transportno sredstvo, ki mora v prvi vrsti izpolniti svoj namen – prevoz oseb. Torej mora funkcionirati.

Kakšne zunanjščine bi bil vaš idealni avtomobil? Kdo je vaš vzornik in kateri avtomobil je »the one«?
Sem bolj praktične narave, zato cenim uporabnost »station-wagon« izvedenk (slov. karavan). Ampak tistih bolj športnih, prosim, ne škatlastih. Ravno dovolj prostora za otroški sedež, gorsko kolo, smuči. Van je zame že prevelik. Silhueta avtomobila je zelo pomembna, trenutno bi bil moj idealni avto VW IROC. Pa ne samo zato, ker sem se s tem avtomobilom sam ukvarjal. Predvsem zaradi praktične narave t. i. »shooting-brake« karoserijske izvedenke. Kar v bistvu ni nič drugega kot zelo športen, dvovratni karavan. Moj osebni favorit med serijskimi avtomobili na splošno pa je porsche 911 (997, aktualni model). Pri predhodnikih me je na vsakem modelu nekaj motilo, aktualna carrera pa je (skoraj) popolna.

Oblika je univerzalni jezik, ki naj bi ga bolj ali manj razumeli vsi. Kako ga vi razvijate, kako uporabljate, kaj je tisto, kar je pri vas drugačnega, kaj je tisto, kar ga dela všečnega?
Zapomnil sem si citat enega bolj znanih avtomobilskih oblikovalcev: »Pri avtomobilu ni najbolj pomembno, da je lep, bolj pomembno je, da ima karakter.« Pri IROC-u smo dosegli – za VW precej nenavadno – to, da dizajn polarizira, ne pusti te hladnega. Ali ti je zelo všeč ali pa sploh ne. To nam je bilo jasno že v zelo zgodnji fazi oblikovalskega procesa. Kar pomeni, da naš namen ni bil ugoditi okusu čim več potencialnih kupcev, temveč narediti avtomobil za točno določeno skupino ljudi.

Avtomobili so prvenstveno domena moških. Bi lahko govorili o moškem oblikovanju? Je oblikovanje že tako univerzalno, da spol nima nobene vloge? Je v vašem timu kakšna ženska? Ali po vašem mnenju obstajajo »žensko oblikovanje« in »ženski avtomobili«?
Na vprašanje, zakaj so v oddelkih avtomobilskega zunanjega oblikovanja po svetu ženske v manjšini ali pa jih sploh ni, nimam pametnega odgovora. V nasprotju z oddelki za barve in materiale (Color & Trim), kjer delajo skoraj izključno ženske. Tudi v oddelkih za notranje oblikovanje so ženske precej dobro zastopane. Verjetno ženske na zunanjo obliko avtomobila gledajo drugače kot moški, verjetno bolj cenijo skrite kvalitete, mi moški pa se pustimo slepiti z velikimi platišči in širokimi gumami. Vsaj v mojem zakonu je tako … Pred kratkim je Volvo naredil projekt t. i. »ženskega avtomobila«. Oblikovan s strani žensk za ženske. Če sem odkrit, nisem v zunanjem dizajnu odkril nobene razlike v primerjavi z »moškim« avtomobilom. Drugače je bilo v notranjosti, kjer je bilo posvečene več pozornosti praktični uporabi, več odlagalnih površin denimo. Na splošno »ženski« avto ne pomeni nujno majhnega, ljubkega avtomobilčka. Tudi pri ženskah so zelo priljubljeni terenski avtomobili. Preprosto zato, ker visok sedežni položaj, pregled in težek avtomobil sugerirajo močnega partnerja, ki te bo v vsaki situaciji sposoben zaščititi.

Tema letošnjega Meseca oblikovanja je strast. Strast je zelo povezana tudi z avtomobilizmom. Katera je vaša strast?
Marsikdo ima željo nekega dne voziti določen, navadno zelo športen avtomobil z močnim motorjem. Navadno celo model italijanskega proizvajalca, po možnosti rdeče barve. Tudi to je lahko za nekoga strast. Zame je strast oblikovati avtomobile, niti ne toliko voziti jih ali pa imeti v svoji garaži. Imam presneto srečo, da lahko delam, kar mi je v veselje. To je najbolj pomembno – opravljati delo z veseljem. Pred kratkim sem se vrnil iz Amerike, kjer sem preživel eno leto v VW Design centru v Kaliforniji. Ob vsakem začetku novega projekta nam je šef rekel preprosto: »Have fun!«

Pogovarjala se je: Lenka Kavčič
Foto: privatni arhiv

Udeleži se festivala Mesec oblikovanja →